نوشته شده توسط : حامد سیفی

 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: افکار عمومی جزو سلاح‌هایی است که در جنگ‌های نسل چهارم استفاده می‌شود که اگر برانگیخته شود نشانه‌ای است بر پیروزی.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست هم اندیشی رسانه و پدافند غیرعامل صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل و مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌ها در محل سالن اجلاس دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

در این نشست سید محمدحسینی وزیر ارشاد با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه‌های آموزشی مشترک در حوزه پدافند غیرعامل و بحث‌های مربوط به جنگ نرم برای خبرنگاران و اهالی رسانه‌ها به اقدامات وزارت متبوعش در این خصوص اشاره کرد و گفت: فرهنگسازی از طریق رسانه های مکتوب، آگاه سازی مردم نسبت به عملیات روانی دشمن و تهاجم فرهنگی، دمیدن روح مقاومت در مردم و هدایت آنها در مسیر تامین منافع ملی، مقاوم سازی زیرساخت‌های فکری و معنوی در مقابل تهدیدات نرم دشمن از جمله اقداماتی است که در کارگروه پدافند غیرعامل وزارت ارشاد برای آنها راهکارهایی پیش‌بینی شده است.

مهمترین کار رسانه‌ها بالا بردن فهم مردم از جنگ نرم است

وی افزود: البته در قانون برنامه چهارم توسعه به مسئله پدافند غیرعامل و لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن توجه شده است اما گاهی اوقات مردم متوجه نیستند و باید اذهان آنها را به این سمت سوق داد چرا که در این جنگ دیگر صدای توپ و تانک به گوش نمی‌رسد. پس مهمترین کاری که رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند بالا بردن فهم مردم و شیوه‌های شناخت جنگ نرم از سوی آنهاست.

حسینی به تاکتیک‌های فرهنگی دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن به دنبال پشیمان کردن مردم از اصل انقلاب، عادی سازی سازش با دشمن، القای ترس از تحریم‌ها و انزوای جهانی و خودباختگی به مردم و در نهایت تسلیم مقابل دشمن است.

روایت وزیر ارشاد از سفر هیئت ایرانی به نیویورک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه رئیس جمهور و درقالب هیئتی هفته گذشته به نیویورک و مقر مجمع عمومی سازمان ملل سفر کرده بود، به تشریح چگونگی این سفر و نتایج آن پرداخت و با اشاره به مشکلاتی که در آستانه این سفر برای هیئت ایرانی به وجود آمده بود گفت: ما صبح روز شنبه به سمت نیویورک پرواز داشتیم اما فقط ساعاتی قبل از انجام این سفر و شب قبلش مسئله ویزا حل شد و حتی گفتند که اجازه ندارید از آسمان اروپا عبور کنید .آنجا هم که رسیدیم اول گفتند هتل نیست .بعداً تبلیغ کردند که کسی با آقای احمدی‌نژاد و هیئت ایرانی مصاحبه نکند.

وی ادامه داد: در همین مورد فاکس نیوز مرتب از چند روز قبل به صورت زیرنویس تبلیغ می‌کرد تا از اینکه تصویر رئیس جمهور به خانه آمریکایی‌ها بیاید جلوگیری کند. در میدان تایم هم عکس بزرگی از آقای احمدی‌نژاد نصب کرده بودند که زیرش نوشته بود "به آمریکا خوش نیامدید!"

حسینی گفت: با این حال خداوند همه امور دشوار را حل می‌کند و کسی نمی‌تواند در اراده الهی خللی ایجاد کند و دیدید که همه این تمهیدات مثمر ثمر نشد. آنها سنگین‌ترین حفاظت‌ها را از هیئت ایرانی انجام دادند اما اصلاً‌ کسی نفهمید خانم مرکل کی آمد و کی رفت. در همه مصاحبه‌ها به آقای رئیس جمهور می‌گفتند خانم سکینه محمدی به سنگسار محکوم شده در حالی که هیچ حکمی صادر نشده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به فرازهایی از سفرنامه زنده یاد جلال آل احمد به نیویورک اشاره کرد که وی در آن به دلیل تمسخرها و اهانت‌های مسئولان دانشگاه هاروارد (میزبان آل احمد) به او بغض خود را شکسته بود و شروع به رسوا کردن آنها کرده بود.

وی بر لزوم ایجاد نهضتی برای نشان دادن ضعف کشورهای غربی در سطوح مختلف تاکید کرد و گفت: اگر ما بتوانیم کتابهایی را که خودشان در انتقاد از سیستم کشورشان نوشته‌اند، به ایران بیاوریم و ترجمه کنیم مشخص می‌شود که هیمنه آنها شکستنی است. ما به راحتی می‌توانیم به دشمن آسیب وارد کنیم اگر شناخت دقیق از آنها داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: باید همیشه به دشمن سوء ظن داشته باشیم نه حسن ظن و نسبت به سرنوشت کشور هم مسئولیت پذیر باشیم.

وی به واکنش رئبیس جمهور آمریکا به اظهارات رئیس جمهور کشورمان پرداخت و گفت: براساس اطلاعاتی که ما داریم اوباما فقط به فاصله سه ساعت بعد از سخنرانی رئیس جمهور با بی بی سی فارسی مصاحبه کرد و آن موضع ٱشفته اتخاذ کرد. چون فکر می‌کرد اگر این کار را سریع انجام ندهد چه بسا حرف‌های آقای احمدی نژاد فوراً تاثیر خودش را بگذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به تحرکات گروه‌های مخالف نظام در زمان اقامت هیئت ایرانی در نیویورک پرداخت و گفت: عده‌ای آنجا جمع شدند که علیه آقای احمدی‌نژاد شعار بدهند. شاید 30 نفر شاید هم به 50 نفر می‌رسیدند و برای اینکه این تجمع ادامه داشته باشد حتی شهردار نیویورک هم که خودش یهودی بود و جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل به میانشان رفتند تا آنها بایستند و شعار دهند.این نشان می‌دهد که آنها چقدر برای این کار هزینه کردند اما اگر می‌گذاشتند ما دو سه نفری همه پارچه‌هایشان را پاره می کردیم و از آنجا فراری‌شان می‌دادیم.

امروز با تهدیدات نرم مواجهیم

پیش از سخنان وزیر ارشاد غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل کشور در سخنانی با تشریح برخی از ویژگی‌های تاکتیکی در دوران دفاع مقدس گفت: با پیروزی انقلاب شرایط ژئوپلتیک منطقه به هم خورد؛ ما قبلا‍ ژاندارم آمریکایی‌ها در منطقه بودیم اما بعد از انقلاب تبدیل به ضد آمریکایی شدیم. عراقی‌ها هم چراغ سبزی از طرف آمریکایی‌ها گرفتند که اگر بخواهند می‌تواند جایگزین ایران در منطقه شوند.

وی به مشکلات داخلی کشور در آن سالها اشاره کرد و گفت: آن زمان تفکر امام در دولت موقت نفوذ نکرده بود و تحرکات منافقین هم مزدی بر علت شده بود وقتی هم عراق به ما حمله کرد بنی صدر که رئیس جمهور بود چون اعتقادی به ارزش‌های انقلاب و حضور مردم در جبهه ها نداشت فکر می کرد می‌تواند با تفکراتی جنگ را چند روزه تمام کند و 3 عملیات سنگین علیه عراق طراحی کرد که در هر سه شکست خورد.

جلالی اضافه کرد: بنی صدر بعداً گفت جنگ به بن بست رسیده است اما امام (ره) گفت ما برای جنگ بن بستی نداریم و کسی که می گوید جنگ به بن بست رسیده خودش به بن بست رسیده است.

وی در ادامه به ورود بسیج و سپاه به جبهه‌های جنگ اشاره کرد و گفت:‌ بچه‌های بسیج و سپاه با عملیات‌هایشان نشان دادند که پیروزی در جنگ شدنی است. ما عملیات به عملیات را انجام دادیم و توانستیم در دو سال کل خاکمان را از عراق پس بگیریم.  این روشی بود که تا آخر جنگ ادامه دادیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به کمک‌های دول غربی و روسیه به رژیم بعث پرداخت و گفت: روسیه و آمریکا و کشورهای اروپایی مشترکاً پشت صدام بودند و عرب‌ها هم مسئول تامین مالی دولت او بودند. اما بعد از جنگ صدام ماند با 5 هزار تانک. و چون دید ادامه وضعیت درآن شرایط فایده‌ای ندارد به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت من هیچکدام از پولهایی را که شما به من داده‌اید نمی توانم پس بدهم. ضمن اینکه ا‌ز این به بعد هم باید تمام هزینه‌های ارتش من را تامین کنید و اگر تامین نکنید آن را از شما پس می گیرم.

جلالی ادامه داد: پس از این بود که آمریکا به صدام در باغ سبز یعنی کویت را نشان داد و آنجا بود که تمام تجهیزات باقی مانده‌اش در جنگ منهدم شد.

وی در ادامه به تغییر تهدیدات آمریکا علیه کشورمان پرداخت و گفت: امروز با تهدیدات نرم مواجهیم و به نظر می رسد دفاع مقدس یک تمرین برای ما بود تا برسیم به مقابله با آمریکا؛ آن جهاد اصغر بود، این جهاد اکبر و درسی هم که گرفتیم این بود که از تابلو و هیبت کسی نترسیم.

 جلالی در عین حال به نقاط قوت آمریکا اشاره کرد و گفت: با وجود همه این نقاط قوت که ما به آن شاخ گاو می گوییم آمریکا جزو آسیب‌‌پذیرترین ارتش‌های دنیا است چرا که آنها از فناوری استفاده می‌کنند و مشکل این است که استفاده از فناوری جرات حمله را کاهش می هد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: ما قصد نداریم تهاجم به کشوری را نداریم و هدفمان دفاع از ایران است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شاهد یک انقلاب تکنولوژیک در حوزه نظامی هستیم. سال 1991 حدود 85 درصد از مهمات آمریکایی‌ها مهمان معمولی بود و 15 درصد آن هوشمند بود اما در سال 2001 حدود 85 درصد تجهیزات نظامی آنها هوشمند و 15 درصدش معمولی بود.

افکار عمومی سلاح جنگ‌های سل چهارم است

جلالی دفاع مقدس را جزو جنگ‌های نسل سوم ارزیابی کرد و گفت: جنگی که ما در آینده با آن روبرو هستیم جنگ نسل چهارم است که اهدافش با جنگ‌های نسل سوم فرق می‌کند در حال حاضر جنگ روانی کل فضای جنگ را در بر گرفته و فقط 20 درصد جنگ نظامی است و 80 درصدش جنگ روانی است. سلاح‌هایی هم که استفاده می‌شود در جنگ‌های قبلی نبود مثل افکار عمومی که اگر برانگیخته شود نشانه‌ای است بر پیروزی؛ چیزی که به مردم غزه در جنگ 22 روزه کمک کرد تا پیروز شوند فشار افکار عمومی بود

وی در ادامه به نقش رسانه‌ها در این نبرد اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها با نظریه جنگ بی‌قاعده که برای کشور ما تدارک دیده‌اند، روی مردم تمرکز کرده‌اند . در جنگ جدید فشار بر روی مردم است ولی این فشار غیرنظامی است. اولین کار هم تضعیف قدرت اداره مردم توسط دولت است. که وقتی این اتفاق بیفتد حیات مردم که 7 مقوله آب، نان و غذا، امنیت، بهداشت و درمان، انرژی، رسانه و پناهگاه است به خطر می‌افتد.

جلالی با بیان اینکه صدا و سیما جزو اهداف اولیه آمریکایی‌ها در این نبرد است، بر لزوم ایجاد رسانه‌های پایدار، امن و کار کرده تاکید کرد و گفت: پایداری رسانه در شرایط تهدید یک سال استراتژیک برای ما است. مثلاً اگر ما نتوانیم یک جلسه هیئت دولت را به مردم نشان دهیم و یا تصویری مطمئن از رئیس جمهور به مردم نشان دهیم مردم از وضعیت امن کشور اطمینان پیدا نمی‌کنند .

وی بر لزوم ایجاد یک ماهواره مستقل تاکید کرد و گفت: ایجاد چنین ماهواره‌ای در برابر هزینه‌های کل کشور برای ما هزینه‌ای ندارد. همان طور که گفتم صدا و سیما جزو اهداف اولیه دشمن است .شما نگاه کنید دشمن با شبکه المنار چه کار کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بر تقویت نیروی سایبری کشور تاکید کرد و گفت:‌خود آمریکایی‌ها معتقدند عرصه سایبری بعد از عرصه‌هایی مانند فضا و دریا و موارد دیگر پنجمین عرصه جنگی است. پس اگر می خواهیم از کشورمان دفاع کنیم باید حوزه‌های IT را پایه به پایه تقویت کنیم هنوز تجربه 18 تیر یادمان نرفته که دشمن 74 ماهواره را اطراف کشورمان مستقر کرد.

جلالی تاسیس شبکه‌های جدید تلویزیونی، ایجاد ماهواره‌های ثابت و تاسیس سایت‌ها را از جمله اقدامات اخیر دشمن علیه کشورمان عنوان کرد و گفت: ما نیازمند یک ماهواره ملی، یک شبکه اینترنت بومی، مراکز خبررسانی، شبکه صوتی شهری و شبکه مطبوعات ویژه برای جنگ نرم آتی هستیم.



:: موضوعات مرتبط: افکار عمومی سلاح جنگ نرم است , ,
:: بازدید از این مطلب : 418
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد